Terug uit India

We zijn weer thuis!! Gemma is zes weken in India geweest en heeft onder andere een Yoga Therapy opleiding gevolgd in de ashram van Yogapoint bij Nasik. Ze heeft het heel erg naar haar zin gehad en veel geleerd, maar na zes weken India is het ook wel weer fijn om in je eigen bed te slapen en onder een warme douche te gaan!
Dit is wat Gemma over deze tijd zegt: 'Het was opnieuw een heerlijke reis en toch is India elke keer weer een beetje anders, afhankelijk van waar je heen gaat en wie je ontmoet. Het was de eerste keer dat ik alleen vertrokken ben. Via internet had ik afgesproken met een paar mensen die tegelijk met mij op het vliegveld in Mumbai aankwamen zodat we de taxi naar de ashram konden delen. Het was nog ongeveer 4 uur rijden, de ashram is in de buurt van Nashik en ligt in een dal omgeven door bergen. De eerste dag begon het programma pas aan het eind van de middag dus hadden we nog tijd om de omgeving te verkennen. Samen met mijn nieuwe 'roommates' zijn we naar het dorpje Trimbak gelopen en hebben we daar de tempel bekeken en een lekker kopje chai gedronken.

De dagen waren flink gevuld, iedere ochtend om 5:00 uur ging de bel om op te staan en om 6:00 begon het programma. Na mantra-chanten en asanaklas was het tijd voor karma yoga en daarna pas het ontbijt. In de middag hadden we veel verschillende lezingen, meestal gegeven door dokters of yogadocenten over anatomie of fysiologie of bepaalde ziekten. Aan het eind van de middag kregen we een meer praktische les en daarna meer mantra-chanten en het avondeten. Soms was er ook een avondprogramma, maar meestal waren de avonden vrij en was het ook wel genoeg geweest voor die dag. Het was leuk om van zoveel diverse mensen les te krijgen. De hele inhoud van de cursus was erg breed, we hebben over zeer veel ziekten geleerd. De nadruk op de behandeling lag vooral op het laten ontspannen van mensen door middel van yogaoefeningen zoals pranayama, asana, meditatie en yoga nidra. Er werd ook veel naar de levensstijl van mensen gekeken. Hoe je mensen dus verder kunt helpen buiten de yogales en hoe je een persoonlijk programma voor iemand opstelt. Ik heb veel geleerd deze maand en daarnaast was het ook heel fijn om een maand lang in het ashram ritme te leven.

Na de cursus ben ik naar Goa gegaan waar David al was en hebben we nog 10 dagen heerlijk aan het strand gezeten. Ook daar hebben we nog verschillende 'drop-in' yogalessen gevolgd en hebben we onze leraar Akhilesh bezocht die een Teacher Training gaf op dat moment. Nu zijn we dus weer thuis, gisteren weer de eerste les gegeven in onze eigen studio en komende tijd allemaal leuke activiteiten op het programma!'