Leven als nomade?

Morgen, 4 juni, vertrekt één van de deelnemers aan onze lessen, Loes Glandorff, voor vier maanden naar Mongolië. Zij gaat hier niet alleen heen voor een leuke vakantie, maar ze gaat ook onderzoeken hoe mensen als nomade leven. Omdat we dit project erg interessant vinden hebben we Loes gevraagd om een stukje voor ons blog te schrijven. En we wensen Loes natuurlijk een hele goede en inspirerende reis toe!

'Dinsdag 4 juni neem ik de trein naar Mongolië. Daar wil ik van de experts leren hoe je als nomade in de stadsjungle zouden kunnen leven. Wat als je je huis in een uur mee kon nemen? Hoe ga je om met je spullen, je huis, het landschap en elkaar?
Ik ga een jaar lang ontwerpend onderzoek doen met als resultaat een boek: Small Nomadic Atlas of Mongolia and the Netherlands. Waarom hebben sommige mensen maar zo weinig dingen nodig? En waar vinden zij overvloed? In drie projecten probeer ik daar achter te komen.

Eerst ga ik naar Mongolië om te tekenen wat nomaden meenemen, wat ze weglaten, wat ze uit hun omgeving halen en aan welke spelregels ze zich houden. Als een jager-verzamelaar stroop ik de straten en steppes af op zoek naar nomadische experts. Een traditionele nomadenfamilie wordt de blauwdruk voor mijn onderzoek in Nederland. Daar ga ik op jacht naar verschillende types stadsnomaden, die vaak door nieuwe media niet langer een vaste werk- of verblijfsplaats nodig hebben.

Al deze case-studies zijn vervlochten met mijn eigen verhaal. Waar draait volgens mij een nomadisch leven om? Ik breng de theorie in praktijk door met mijn mobiele bed een maand in Amsterdam-Noord te leven. Mijn fietsaanhanger groeit met me mee terwijl ik meer en meer leer over wat het betekent om een nomade te zijn.

Meer weten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief op smallnomadicatlas.com of meld je aan als donateur.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten