De meeste mensen die in aanraking komen met yoga, leren
eerst de yoga van de asansa’s (lichaamshoudingen) kennen. Later ontdekken ze
dat yoga meerdere kanten heeft en ook een diepere invloed kan hebben op je
leven. Je interesse kan hier in meer of mindere mate naar uitgaan, maar wij
vinden het leuk en belangrijk om je wat mee te geven over de yogafilosofie.
Volgens Patanjali, een heilige uit India en de
grondlegger van yoga, zijn asana’s pas de derde stap in het volgende achtvoudige
yogapad:
- Yama: universele levenswaarden en onthoudingen
- Niyama: persoonlijke waarden en disciplines
- Asana: lichaamshoudingen
- Pranayama: beheersing van prana (levensenergie)
- Pratyahara: controle over de zintuigen
- Dharana: concentratie
- Dhyana: meditatie
- Samadhi: volledig samengaan met het collectieve bewustzijn
De eerste twee stappen zijn yama en niyama. Hierin worden richtlijnen opgesteld voor een basislevenshouding. In yama wordt gekeken naar universele levenswaarden en zaken waarvan je je moet weerhouden. Er wordt advies gegeven hoe je je het beste op kunt stellen in verhouding met de wereld om je heen. De yama’s kun je zien als de grondslag voor yoga als manier van leven. Ze bestaan uit de volgende vijf onderdelen:
1. Ahimsa – geweldloosheid: Je onthoudt je van geweld, je leeft in
harmonie met andere mensen, alle levende wezens en de natuur. Ook naar jezelf
stel je je geweldloos op. Agressiviteit komt voort vanuit angst, zwakte,
onwetendheid of rusteloosheid. Om het tegen te gaan/in bedwang te houden is
vrijheid van angst nodig. Om dit te bewerkstelligen is een andere kijk op het
leven nodig, een omschakeling van je geest. Je ontwikkelt compassie en tolerantie,
zelfs voor dat wat je niet leuk vindt. Elk wezen heeft even veel recht om te
leven als de yogi zelf, vandaar dat de meeste yogi’s ook vegetarisch zijn.
2. Satya – eerlijkheid: Je onthoudt je van leugens. Dit betekent dat
je je best doet om de mensen om je heen niet opzettelijk te kwetsen in
gedachten, woorden en daden. Als de waarheid resulteert in opzettelijke
destructie van iemand of iets, is niet de waarheid. Het betekent ook; niet
overdrijven of je anders/beter voordoen dan je werkelijk bent. Iets niet met
een andere intentie of voor wat anders gebruiken dan waar het oorspronkelijk
voor bedoeld is.
3. Asteya - niet stelen: Of te wel je niets toe-eigenen wat niet jou
toebehoord, materieel, maar ook immaterieel. Bijvoorbeeld met een idee van een
ander aan de haal gaan of met de eer strijken. Ook niets gebruiken dat je niet
nodig hebt, denk aan voedsel of energieverbruik. De angst om te kort te komen
loslaten.
4. Brahmacharya – zelfbeheersing: Je weerhoudt je van losbandig
gedrag en gulzigheid. “Wanneer men geoefend is in Brahmacharya ontwikkelt men
een bron van vitaliteit en energie, een moedige geest en een krachtige
intellect, zodat men elke vorm van onrecht tegen kan gaan” aldus BKS Iyengar.
5. Aparigraha – hebzuchtloosheid: Het loslaten van het verlangen naar
wat niet van jou is. Wees niet jaloers op wat anderen zijn of hebben. Voorkom het
verzamelen van objecten die niet essentieel zijn voor je leven of je verder
brengen in je (spirituele) ontwikkeling. Aparigraha helpt je jezelf te
ontdekken, zodat je niet langer de behoefte voelt om te begeren wat een ander
heeft, of te zijn wat iemand anders is. Je leven zo simpel mogelijk maken. Als
je je geest traint om niet het gevoel van verlies of gebrek aan wat dan ook te
hebben, zal alles wat je nodig hebt naar je toekomen als vanzelf op het juiste
moment.
De
basis van deze vijf ‘kwaden’ die in de yama’s omschreven worden zijn emoties
als hebzucht, begeerte, de hang naar materiële zaken. Deze emoties kunnen
mild of sterk aanwezig zijn, met alle gradaties er tussen in. Negatieve gevoelens
en gedachten brengen pijn en onwetendheid. Patanjali komt tot de kern van deze
emoties door met deze vijf principes de richting van het denken te veranderen.
Dit vraagt een constante oefening van je geest.
In niyama worden persoonlijke waarden en disciplines besproken. Het zijn vijf
inachtnemingen, adviezen over hoe we ons verhouden ten
opzichten van onszelf,
de innerlijke wereld. De niyama’s bereiden je voor op de toewijding
die verdere betreding van het yogapad van je vraagt.
1. Saucha – zuivering/puurheid: Naast het letterlijk schoonouden van je
lichaam, ook het puur houden van je geest, zoals het voorkomen van negatieve
emoties. Het innemen van zuiver voedsel. Voedsel dient gegeten te worden om
gezondheid te bevorderen, kracht en energie te geven. Eet niet te veel en niet
te weinig. Ook de omgeving waar je je in bevindt dient schoon te zijn. Het is
lastig om yoga te beoefenen op een plaats waar je je niet op je gemak voelt of
snel afgeleid bent. In een ‘schone’ omgeving kun je je makkelijker
concentreren.
2. Santosha – tevredenheid: Tevreden zijn is een staat van bewustzijn
van binnenuit, geen reactie op iets van buitenaf. Je bent daarin niet
afhankelijk van anderen. Een yogi voelt geen gebrek aan wat dan ook en is dus
van nature tevreden.
3. Tapas – soberheid/zelfdiscipline: toewijding aan de yoga
oefeningen. Doorzettingsvermogen om onder wat voor omstandigheden dan ook een
hoger doel in je leven te bereiken. Je spirituele groei en ontwikkeling is een
oefening in tapas. Tapas is wanneer je je inzet zonder zelfzuchtig motief of
hoop op beloning. Door tapas ontwikkel je kracht in je lichaam, je geest en je
karakter. Het geeft je moed, wijsheid, integriteit en eenvoud en maakt je
rechtdoorzee.
4. Svadhyaya – zelfstudie: Spirituele zelfeducatie, overpeinzingen en
toepassingen van de theorie. Door ontwikkeling het beste uit jezelf halen. Nog
een mooie spreuk van BKS Iyengar; “Onwetendheid heeft geen begin, wel een eind.
Kennis heeft wel een begin, maar geen eind”
5. Isvara pranidhana – overgave: Letterlijk ‘overgave aan god’, breder gezien ‘overgave aan dat wat groter is
dan jouzelf’, welke naam je daar ook aan geeft. Het besef dat je zelf maar een
klein onderdeel bent van een groter geheel, bescheidenheid. Het
vinden van de verbinding tussen onszelf
en het andere is wat daarbij belangrijk
is, en is het hart van Ishvara pranidhana.
Bronnen:
Light of yoga, BKS Iyengar
Teaching
the Niyamas in Asana Class By Aadil Palkhivala
Geen opmerkingen:
Een reactie posten