Mediteren volgens Thich Nhat Hanh

Thich Nhat Hanh
Iedere eerste zaterdag van de maand organiseren we in onze yogastudio meditatiebijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten laten we je kennismaken met verschillende vormen van, en technieken voor meditatie. Op deze manier kan je ervaren wat je prettig vindt en leer je meer over meditatie in het algemeen. Afgelopen zaterdag heeft Gemma tijdens de meditatie een stuk voorgelezen uit het boek Mindfulness voor een gelukkig leven van Thich Nhat Hanh.

Thich Nhat Hanh is een Vietnamese boeddhistische monnik. Tijdens de oorlog in Vietnam werd hij naar Frankrijk verbannen. In 1982 richtte hij in Zuid-Frankrijk Plum Village op, een klooster en meditatiegemeenschap waar hij nog altijd woont en onderwijst. Hij reist de hele wereld over om voordrachten te geven en retraites te leiden. In zijn boeken geeft hij vaak mooie levenlessen, maar ook praktische oefeningen om zelf innerlijke rust en vrede te vinden. We willen een deel van de tekst die we tijdens de meditatie hebben gebruikt graag op deze plek nog een keer met je delen.

Zitmeditatie
"...Ontspan alle spieren in je lichaam. Verzet je nergens tegen. Er zijn mensen die na een kwartiertje zittend mediteren overal pijn hebben, omdat ze zich zo inspannen bij het zitten of streven naar een succesvolle meditatie. Wees ontspannen, alsof je aan de oceaan zit. Begin tijdens het zitten met het volgen van de inademing en de uitademing. Als er een gevoel opkomt, herken het. Als er een gedachte opkomt, herken en benoem die. Je kunt veel leren door waar te nemen wat er in je lichaam en geest gebeurt tijdens de zitmeditatie. Maar bovenal geeft zitten je de kans om niets te doen. Je hoeft helemaal niets te doen; geniet gewoon van het zitten en het in- en uitademen.

Ik adem in en weet dat ik leef
Ik adem uit en glimlach naar het leven in en om me heen

Leven is een wonder. Gewoon hier zitten en genieten van het in- en uitademen is al geluk. Omdat je in- en uitademt, weet je dat je leeft en dat is het waard gevierd te worden. Zitmeditatie is dus een manier om het leven te vieren met je inademing en uitademing.
Het is belangrijk dat je je lichaam helemaal ontspant. Probeer niet een boeddha te worden, maar geniet van het zitten en accepteer jezelf zoals je bent. Zelfs al is er wat spanning in je lichaam of verdriet in je hart, accepteer jezelf zoals het is. Met de energie van bewust ademhalen omarm je je lichaam en geest. Je laat jezelf een ontspannen houding aannemen en genieten van je ademhaling.

Ik adem in, ik ben aangekomen
Ik adem uit, ik voel me thuis

Je hoeft niet meer te rennen. Je ware thuis is in het hier en nu. Je bent stevig en vrij. Glimlach, alle spieren in je gezicht zullen erdoor ontspannen..."

Bovenstaande tekst komt uit het boek Mindfulness voor een gelukkig leven. Je kunt dit boek o.a. bestellen bij Bol.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten